söndag, februari 12, 2006

Näsby kyrka

Högt upp med utsikt över en sjö ligger min barndoms kyrka. Här har jag besökt gudstjänster tillsammans med mamma och pappa och här har jag sjungit i barnkören.

Kyrkan är mycket gammal. Väggarna är fyllda med vapensköldar och taket fyllt av fantastiska målningar. Som liten fantiserade jag om alla avbildade figurer och vi barn satt mer eller mindre ständigt med blickarna riktade uppåt när vi tyckte gudstjänsten blev för långsam.

En granne menade att Olof Palme fanns avbildad på målningarna och det tog ett tag innan vi barn förstod att han menade att den målade djävulen och Olof Palme hade samma typ av näsa och att vår granne nog inte var någon Palmevän.

Som vuxen har jag tyvärr inte besökt kyrkan så ofta men jag njuter alltid av de konstnärliga och vackra takmålningarna.